Monday, March 22, 2010

bonding

"Ayah, ayah janji nak ajak pergi fishing?"

Jam dah pukul 4pm. Air surut habis pukul 5.28pm. Nak ke mana?? Alamak... Budak ni pun satulah. Yang betul nak ajak hari Sabtu, tapi hujan maut ketoprak kapra'un, nak mancing apa.

Jadi, dengan niat kononnya nak bonding dengan anak, Gelama pun ajaklah si kementot pergi Pasir Ris Pro Pond. Sampai aja dah pukul 5.40pm. Pukul 7 dah nak kena balik. $50... tak apa. duit boleh usaha. Pengalaman bersama tak ternilai (macam paham)...

Aku pun masukkan ikan susu seekor.

Ting tong ting....

Loceng berbunyi bukan tanda masuk waktu berbuka. Tapi masanya jaring ikan nak dibuka. Aku pun ke tepi, dan lempar cun-cun depan jaring nombor dua. Sekali dia buka jaring nombor dua juga...

Yeah...

Zroooootttt!!! Orang kiri dapat ikan tanda saiz paha.

Zreeetttt.... Orang kanan dapat ikan tanda saiz paha, tapi kecik sikit. Aku dan si kementot tengok sesama sendiri.

"Ayah lempar salah tak?"

Aku tengok line aku, tiba-tiba dia bergerak ke kanan. Lain aja... Aku kasi tegang skit, aku rasa ada tarikan. Aku henjut, zroooottt! Aku punya turn pulak.

Aku tengah nak tarik, aku tengok si kementot. Mata dia tengok aku dengan sejuta harapan. Aku bagi dia rod, suruh dia tarik. Ikan ongah. Taklah besar sangat, tapi ikan ni suka lawan. Dah sampai dekat, dia tarik lagi pergi tengah. Si kementot gulung lagi. Sampai tepi, dia bawa lari lagi. Tali digulung lagi. Aku nampak dia penat. Aku biarkan.

Apabila ikan pula penat, dan si kementot dah tari ke tepi, baru aku angkat letak pat darat. Oklah juga. Hensem.

Dalam kereta time nak balik, aku dengar ayat ni.

"This is the best father and son day, ever."

$50 for just 1hr 20mins? Duit boleh usaha.. Bonding - priceless...


:)




muka nak step mana punya nelayan aja...





yup, i caught it!





imran selalu cakap...
"goreng pun sodap!"

jadilah, buat lauk..

No comments: